← Back to docs index

| Ex-premier Sophie Wilmès met haar borstbeeld.

| Ex-premier Sophie Wilmès met haar borstbeeld.

Ex-premier Sophie Wilmès wordt minister van staat

Ex-premiers Sophie Wilmès (MR) en Alexander De Croo (toen Open Vld) zullen wellicht nog dit jaar worden benoemd tot minister van staat. Dat heeft een regeringsbron bevestigd aan de redactie van VRT.

Minister van staat is een eretitel voor wie zich "bijzonder verdienstelijk" heeft gemaakt in de politiek. Heel veel gevolgen heeft die titel niet. Wie minister van staat wordt, kan een staatsbegrafenis krijgen, met militair eerbetoon, of een speciale A-nummerplaat. En in uitzonderlijke omstandigheden kan in ons land ook de Kroonraad worden samengeroepen, waar alle ministers van staat deel van uitmaken. Dat gebeurde nog maar vijf keer, de laatste keer in 1960 rond de onafhankelijkheid van Belgisch-Congo. In de geschiedenis van ons land zijn er meer dan 180 ministers van staat aangeduid. Maar waar men vroeger benoemingen aan de lopende band deed, was dat sinds enkele jaren helemaal stilgevallen.