De motards kwamen samen in de Sint-Pieterskerk in Jette. | © DVLKO
De motards kwamen samen in de Sint-Pieterskerk in Jette. | © DVLKO
Traditionele motorzegening in Jette trekt 300 motards: ‘Altijd ambiance’
Driehonderd motorrijders kwamen donderdagochtend samen op het Kardinaal Mercierplein in Jette voor een traditionele motorzegening door pastoor Dirk Vannetelbosch. “Dit is een echte traditie voor Hemelvaart. Door de zware regenval was ik voor één keer natter dan de motards zelf.”
Voor de 22ste keer trokken een hondertal motards, waaronder verschillende politiebrigades, richting Jette om hun voertuig te laten zegenen. “Een keer per jaar is het heel belangrijk om hier aanwezig te zijn met de motorrijders vanuit het hele land”, vertelt een politieagent. "Er is hier lokale politie, federale politie, militaire politie en er zijn mensen van de hulpdiensten."
"Dit jaar was het een zegening in fastmotion", vertelt pastoor Dirk Vannetelbosch lachend. "Voor één keer was ik natter dan de motards zelf. Onze-Lieve-Heer heeft geholpen om het droog te houden totdat iedereen in de kerk was, want daarna is het heel hard beginnen regenen. Het was bijna zoals de Ark van Noach."
De aanwezigen blikken tevreden terug. “De motorzegening is goed gebeurd. Wij zijn allemaal goed nat geworden. Het is hier altijd een goede ambiance." Naast de traditionele zegening werd er ook stilgestaan bij verkeersslachtoffers en geld opgehaald voor gewonde agenten.