Al sinds 1996 wordt er gesproken van een totaalrenovatie van de Nederlandstalige Prinses Paolaschool in Sint-Lambrechts-Woluwe, maar daar trekt de ploeg rond burgemeester Olivier Maingain (Libres) …
Toch geen renovatie voor Nederlandstalige Prinses Paolaschool: ‘Doelbewust verhinderd’
Al sinds 1996 wordt er gesproken van een totaalrenovatie van de Nederlandstalige Prinses Paolaschool in Sint-Lambrechts-Woluwe, maar daar trekt de ploeg rond burgemeester Olivier Maingain (Libres) nu een streep door. "Het gemeentebestuur heeft dit dossier vakkundig om zeep geholpen", zegt oppositieraadslid Kurt Deswert (Anders).
De gemeentelijke basisschool Prinses Paola ligt aan het mooie Roodebeekpark, maar is in slechte staat. De renovatieplannen zijn intussen dertig jaar oud , maar werden telkens uitgesteld. Een subsidiebelofte van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) van 7,6 miljoen euro kon burgemeester Olivier Maingain (Libres) uiteindelijk overtuigen. Net voor de verkiezingen van oktober 2024 bevestigde hij dat de nieuwe infrastructuur er kwam.
Anno 2026 klinkt het echter dat het project "dan toch niet kan worden gerealiseerd op de huidige locatie van de Prinses Paolaschool". Dat staat te lezen in een brief van de gemeente aan de VGC van 15 januari 2026, die onze redactie kon inkijken. De reden: 'een onregelmatigheid'.
"Het advies van Leefmilieu Brussel kwam te laat", legt schepen van Nederlandstalige aangelegenheden Tamara Lienart (LB) uit. "Omdat de school wordt uitgebreid in een parkzone, moet het Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) opgeheven worden. En daarvoor is dat advies nodig."
Mocht de huidige procedure toch worden verdergezet, riskeert de gemeente klachten en procedures van buurtbewoners, klinkt het. "En tegenstand is er. Het veiligst is daarom om helemaal opnieuw te beginnen, maar dan zijn we weer vertrokken voor vele jaren. Dat was voor ons geen optie", aldus Lienart, die de school nu op een bestaande schoolsite wil realiseren.
'Drogreden'
Oppositielid Kurt Deswert (Anders) noemt deze wending een nieuw dieptepunt. Hij wijst erop dat dit dossier al dertig jaar van excuus naar excuus strompelt . "Ook nu weer worden drogredenen verzonnen om de renovatie niet door te laten gaan", zegt hij. “Dit renovatiedossier werd vakkundig en doelbewust om zeep geholpen door het gemeentebestuur."
De gemeenteraad heeft volgens Deswert opzettelijk voor een erg zware procedure gekozen. Zo werd de bouwmeester ingeschakeld, en is het advies van de Commissie Monumenten en Landschappen op voorhand ingewonnen én gevolgd, terwijl dat advies niet bindend is voor niet-beschermde gebouwen (zoals de school). Ook de samenwerking met de VGC, nochtans erg courant bij dit soort projecten, was minimaal.
"Men heeft voor een uitzonderlijk zware procedure gekozen, die nergens voor nodig was. Overal in Brussel worden Nederlandstalige gemeentescholen gerenoveerd. Behalve in Sint-Lambrechts-Woluwe."
Deswert wijst er ook op dat de renovatie van de school deel uitmaakte van een deal. In ruil voor een 'go' van de gemeente zou de VGC, naast de 7,6 miljoen euro, ook nog eens de gemeentelijke school voor buitengewoon lager onderwijs Klimop helpen verhuizen naar Sint-Pieters-Woluwe. Daar trok het eerder al 7,2 miljoen euro voor uit.
“Nu Klimop verhuisd is, laat men de rest vallen. Het gemeentebestuur toont zich voor de zoveelste keer volstrekt onbetrouwbaar als het aankomt op Nederlandstalige aangelegenheden. Men wil gewoon van het Nederlandstalig gemeentelijk onderwijs af", aldus Deswert.
'Niet communautair'
Is er sprake van doelbewuste sabotage door Olivier Maingain, voormalig voorzitter van het FDF, de partij die werd opgericht om de belangen van Franstaligen te verdedigen? Zelf ontkent hij dat.
"Dat wij het dossier bewust zouden hebben verzwaard, is echt wel n'importe quoi. Dit dossier is helemaal niet communautair, maar budgettair. De totaalkost voor de Prinses Paolaschool werd vorig jaar geraamd op 13 miljoen euro. Goed vijf miljoen euro bleef dus voor rekening van de gemeente. Door de stijgende rentevoeten zijn we dan ook verplicht dit dossier te herdenken."
Maingain wijst erop dat ook de renovatie van andere dossiers, zoals het politiecommissariaat, on hold staan.
De Prinses Paolaschool ziet hij liever verhuizen naar een bestaande locatie. Door de dalende instroom in het Franstalige basisonderwijs kunnen gemeentescholen worden samengevoegd. "Dan komt ofwel de gemeenteschool Van Meyel, ofwel de gemeenteschool Vervlousem leeg te staan", aldus Maingain. "De Prinses Paolaschool kan daar onderdak krijgen."
Volgens Lienart gaat dat sowieso wel gepaard met een uitbreiding en dus een nieuwe bouwaanvraag. "Maar die is minder complex, omdat er geen groene zone wordt ingenomen."
Timing onbekend
Maingain noch Lienart heeft zicht op een timing voor die verhuis. Deswert vreest dan ook dat die opnieuw op de lange baan komt.
Bovendien is het onzeker of Sint-Lambrechts-Woluwe die 7,6 miljoen euro subsidies voor dat nieuwe project kan aanwenden. “Die overdracht van middelen is gekoppeld aan een nieuwe projectdefinitie en een nieuwe locatie, misschien ook aan andere noodwendigheden. Dat veronderstelt minstens volledige duidelijkheid over de nieuwe invulling en een nieuwe collegebeslissing”, zegt VGC-collegelid Dirk De Smedt (Anders). “Ik zal de gemeente hierover om bijkomende informatie vragen.”
Een verhuis van het groene park naar het drukke centrum van de gemeente is wel niet door iedereen gewenst. Onze redactie kon schooldirecteur Lynn Pessendorfer niet bereiken voor een reactie, maar in een eerder interview zei ze al dat ze absoluut op de huidige locatie wil blijven. "Deze site moet bewaard blijven. Het is echt een troef van onze school ."
Hoelang het duurt vooraleer de leerlingen en leerkrachten van de Prinses Paolaschool hun nieuwe infrastructuur krijgen, blijft na dertig jaar dus hoogst onduidelijk. In afwachting van de verhuis worden wel het sanitair blok en de afbladderende gymzaal onder handen genomen. "Pappen en nathouden", aldus Deswert.
De locatie van de huidige Prinses Paolaschool blijft wel sowieso bestemd voor Nederlandstaligen. Na de geplande verhuis van de basisschool wil het gemeentebestuur de site gebruiken voor de uitbreiding van de Nederlandstalige crèche en de muziekacademie.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels . Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg .