| Steeds meer oldtimers op de weg. Een manier om de LEZ te omzeilen?

# Steeds meer oldtimers op de baan: een manier om de LEZ te omzeilen?

Het aantal Brusselse oldtimers stijgt en er wordt steeds vaker mee gereden. Dat blijkt uit cijfers van Leefmilieu Brussel die parlementslid Benjamin Dalle (CD&V) heeft opgevraagd. “Dit dreigt een achterpoortje te worden voor de Brusselse LEZ”, zegt het parlementslid.

Oldtimers zijn vrijgesteld van boetes voor inbreuken op de lage-emissiezone (LEZ). Het gaat om wagens die dertig jaar of ouder zijn. Met die uitzondering op de LEZ wil het Brussels Gewest de liefhebbers van oude auto’s tegemoetkomen. De redenering is dat oldtimers, hoewel vaak erg vervuilend, toch weinig gebruikt worden, en zo slechts een beperkte invloed hebben op de luchtkwaliteit.

Oldtimers, meestal aangeduid met een O-nummerplaat, mogen sowieso slechts uitzonderlijk rondrijden, en mogen bijvoorbeeld niet gebruikt worden om kinderen naar school te brengen, voor woon-werkverkeer of voor commercieel vervoer.

Maar een nieuw fenomeen lijkt zich aan te dienen in Brussel: het aantal door de LEZ-camera’s geregistreerde auto’s met een O-nummerplaat stijgt. Werden er in 2020 nog 4.512 geregistreerd door de ANPR-camera’s, dan zijn dat er in 2024 maar liefst 13.799. Ook het aantal oldtimers dat meer dan 100 dagen per jaar gebruikt wordt, stijgt: van 17 in 2019 naar 156 vorig jaar.

Er zijn vandaag 6.892 oldtimers ingeschreven in Brussel. Ook dat aantal groeit.

Een zorgwekkende tendens, vindt parlementslid Benjamin Dalle (CD&V). “Liefhebbers mogen niet geviseerd worden, maar als steeds meer oldtimers in Brussel rondrijden, dan moet de regering ingrijpen voor dit probleem ontspoort”, reageert het parlementslid.

Achterpoortjes sluiten

Staatssecretaris voor Leefmilieu Ans Persoons (Vooruit), die de cijfers communiceert, geeft toe dat de stijgende trend van het gemiddeld aantal dagen per jaar dat oldtimers gebruikt worden, een indicatie zou kunnen zijn voor een nieuw fenomeen.

Maar ze geeft ook aan dat - economisch gezien - het gebruik van een oldtimer om de LEZ te omzeilen niet helemaal logisch is. Oude benzinewagens (van na 2021) zijn sowieso nog toegelaten tot 2028.

“Dat zou kunnen veranderen vanaf 2030, wanneer ook voor benzinewagens de toegangscriteria strenger zullen worden,” zegt ze. Vanaf dan zijn Euro-4-benzinewagens niet meer toegelaten.

Persoons wijst er ook op dat het aantal rondrijdende oldtimers, ondanks de stijging, relatief beperkt blijft. Het gaat maar om een fractie van de geregistreerde auto’s op de Brusselse wegen, namelijk 0,38 procent (in 2025). Over de impact van rondrijdende oldtimers op de luchtkwaliteit werden geen cijfers vrijgegeven.

Toch zal Leefmilieu Brussel een evaluatie maken over het gebruik van oldtimers in de lopende hervorming van de LEZ, precies om mogelijke achterpoortjes tegen 2030 te sluiten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels . Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg .
