# Schaarbeek plaatst herdenkingssteen ter ere van vermoorde cafébazin Diana

Donderdag werden in Schaarbeek een herdenkingssteen en een gedenkplaat onthuld ter nagedachtenis aan Diana Andreea Gramma, die in december 2024 door haar ex-partner werd vermoord. Enkele tientallen mensen trotseerden de hitte en verzamelden zich voor de gelegenheid voor het voormalige café dat zij runde, op de hoek van de Diamantlaan en de Léon Mahillonlaan.

Aan de voet van een paal waarop een gedenkplaat is aangebracht, is een mozaïek geplaatst, gemaakt door de kunstenares Saskia Leurart. “Ter nagedachtenis aan Diana Andreea Grama, slachtoffer van een feminicide op 3 december 2024”, staat er te lezen. Ook is er een tekst van slamdichteres Asma Soulista aangebracht, waarin de kunstenares aan de kaak stelt wat vrouwen moeten doorstaan “in hun huis, in hun gezin, op straat, en in hun lichaam”.

Het plaatsen van de straatsteen maakt geweld tegen vrouwen zichtbaar en verankert het in de openbare ruimte, zodat iedereen, en vooral ook mannen, zich hiervan bewust worden, aldus Vincent Vanhalewyn (Ecolo), schepen voor Gendergelijkheid.

Voor Alice Dirkx, coördinatrice van het feministische platform tegen geweld tegen vrouwen, erkent de gedenkplaat het bestaan van Diana Grama en herinnert ze voorbijgangers eraan dat op deze plek een vrouw is vermoord vanwege haar geslacht.

Ex-partner aangeklaagd

Op 3 december 2024 werd de politie rond 20.40 uur opgeroepen om in te grijpen in de inkomhal van een flatgebouw aan de Diamantlaan. Bij hun aankomst troffen agenten de jonge vrouw aan, die was neergestoken. Ze verleenden haar eerste hulp in afwachting van de komst van de hulpdiensten, maar het slachtoffer bezweek aan haar verwondingen.

Deze vrouwenmoord was voor de gemeenteraad van Schaarbeek aanleiding om een motie tegen geweld en discriminatie jegens vrouwen aan te nemen. Enkele dagen na de feiten hielden zo’n honderd mensen een herdenkingsmars door de wijk ter nagedachtenis aan de jonge vrouw. Haar ex-partner is inmiddels aangeklaagd voor moord.
